مرجع علوم مدیریت


شرکتها با بکارگیری آندسته از راهکارهای روانشناسی که علت و نحوۀ تفکر و عملکرد افراد را تشریح می کند، قادر به تغییر نگرش و رفتار کارکنان خویش خواهند بود.
نویسنده: امیلی لاوسون و کالین پرایس
ترجمه از: محمد سالاری

بیش از ۱۵ سال است که برنامه های بهبود عملکرد سازمانی در سطح گسترده ای رواج پیدا کرده اند. اما هنوز سخت به اجراء در آمدن آنها زبانزد همگان است. توفیق این برنامه ها به این بستگی دارد که بتوانیم صدها و هزاران گروه و فرد را راضی کنیم تا کارها را به شیوه ای دیگر انجام دهند، راضی کردن آنها نیز صرفاً زمانی امکان پذیر است که طرز فکرشان در مورد کارشان تغییر پیدا کند. در واقع، مدیران بایستی چیدمان فکری کارکنان را تغییر دهند که کار چندان ساده ای نیست.

مدیران اگر قبل از درگیر شدن در این برنامه های پیچیدۀ بهبود عملکرد می توانستند تنها به این پرسش …..

که “چه مقدار تغییر برای تحقق چه درآمدی در کسب و کار مورد نیاز است؟” پاسخ دهند، آنگاه کار برایشان بسیار آسانتر می شد. درکل آنها می توانند سه سطح از تغییر را برای سازمان خود مورد توجه قرار دهند. در اولین سطح، مدیران می توانند شرکت را مستقیماً وادار کنند تا بدون تغییرشیوۀ انجام کارها به درآمد مورد نظر برسد. توضیحی که در این مورد وجود دارد، اختصاص و تمرکز دارائی های نه چندان اصلی و مهم بر کارهای اصلی و مهم شرکت است. در سطح دوم، کارکنان بایستی تا اندازه ای به تنظیم فعالیتهای خود بپردازند یا برای رسیدن به یک حداقل هدف، به تغییراتی در چیدمان فکری موجود خود دست بزنند. بطور مثال شرکتی که با کم شدن شیب مثبت سود خود مواجه است می تواند از کارکنان بخواهد تا روشهای جدیدی برای کاهش هزینه ها پیشنهاد کنند، یا یک شرکتی که پایبند نوآوری است می تواند ارتباطات جدیدی را با دانشگاهها و مراکز آکادمیک برای افزایش ورودی ایده ها به سازمان برقرار کند تا جریان ورود محصولات جدید به بازار تسهیل گردد.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر محمدرضا شجاعی- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
احمد اسعدی کرگان – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
رحمان طرهانی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
TMBAچکیده
شرکت‌ های تعاونی اعتبار یکی از انواع شرکتهای تعاونی هستند که در زمینه ارائه تسهیلات مسکن و خودرو و نیز انواع وامها به اعضا نقش بسزایی ایفا می کنند. این شرکتها باید استراتژی مناسبی اتخاذ نمایند تا بتوانندکارکنان سازمان خویش را برای سرمایه گذاری در شرکت تشویق نمایند. شرکت تعاونی اعتبار کارکنان وزارت اقتصاد و دارایی یکی از این نوع شرکتها است که در سال ۱۳۷۶ تشکیل شده است . فعالیت رسمی اعضای هیات مدیره از سال ۸۶ آغاز و شرکت با استفاده از تجارب سایر تعاونیها اقدام به برگزاری جلسات هیات مدیره و ایجاد تشکیلات منظم اداری، مالی و فنی نمود. برای شناسایی استراتژیهای مناسب این شرکت از روش ماتریس سوات (SWOT) استفاده شده است. این روش به چند مرحله تقسیم می شود که در مرحله اول بیانیه ماموریت شرکت‌ تعیین و در مرحله دوم ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE)) و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) آورده شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل اول و دوم، در مرحله سوم ماتریس سوات (SWOT)و ماتریس داخلی و خارجی (IE) تشکیل شده است. در این مرحله استراتژیهای مناسب این شرکت که شامل استراتژی رقابتی است، انتخاب می شود.
کلید واژه ها شرکت تعاونی اعتبار- ماتریس سوات- استراتژی – ماتریس ارزیابی عوامل خارجی-ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیریت بازاریابی تلاش آگاهانه‌ای است برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله با بازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هر بازاری کاربرد دارد و قابل اجراست. به‌طور مثال یک مدیر منابع انسانی با بازار نیروی کار یا یک مدیر خرید با بازار مواد اولیه سر و کار دارند. اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنان سازمان اطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.[۱]


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل

تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت، ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارایه شده، به قرار زیر است:

  • هنر انجام امور به‌وسیله دیگران
  • فرآیندی که طی آن تصمیم‌گیری در سازمان‌ها صورت می‌پذیرد
  • انجام وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
  • علم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
  • بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم‌گیرنده و رابط برای اعضای سازمان[۱]
  • است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد.

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دنیای‌اقتصاد- مجمع جهاني اقتصاد در گزارش سالانه «شاخص رقابت‌پذيري جهاني» از ارتقاي هفت پله‌اي رتبه رقابت پذیری اقتصاد ايران نسبت به سال گذشته خبر داد؛ براساس این گزارش، شاخص رقابت‌پذيري اقتصاد ايران از 14/4 در سال گذشته به 26/4 در سال 2011 افزايش يافته و اين ارتقا، باعث صعود رتبه ايران از 69 به 62 در بين 142 کشور جهان شده است. در همین حال در بین 21 کشور منطقه، ایران رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد که با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تدوین شده است، «مشکل دسترسی به منابع تامین مالی»، «عدم ثبات در سیاست‌های دولت»، «تورم»، «دیوانسالاری دولتی» و «عدم وجود زیرساخت‌های کافی» را پنج مشکل اول کسب‌وکار برای فعالان بخش خصوصی ايران برشمرده است.آن‌گونه که مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده است، قطر با کسب رتبه چهاردهم جهانی در صدر جدول رقابت‌پذیرترین اقتصادهای منطقه قرار دارد و پس از آن، کشور عربستان سعودی با رتبه هفدهم جهانی، دومین اقتصاد منطقه است. در سطح جهانی نیز، سوئیس، سنگاپور، سوئد، فنلاند و آمريکا رتبه‌های اول تا پنجم رقابت پذیرترین اقتصادها را به خود اختصاص داده‌اند. 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سال هاست که استیو جابز در کانون توجه عمومی قرار دارد اما از بسیاری جهات یکی از مرموزترین چهره های مشهور است که حتی مرگ او به صورت یک معما باقی مانده است. جابز بسیاری از مسائل مربوط به زندگی شخصی اش را پوشیده نگه داشته است. از خانواده ی عجیب و غریبش تا مبارزه ی او علیه سرطان لوزالمعده، بیماری که بالاخره صبح ۶ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی او را از پا درآورد.

در حالیکه مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران شرکت اپل در اکثر مصاحبه ها از صحبت در مورد زندگی شخصی اش اجتناب می کرد، نکات بسیاری هست که از زندگی او می دانیم چیزهایی بیشتر از مسائل کاری نظیر مک و آی فون. اما اگر با دقت بیشتری به جزئیات زندگی شخصی او بنگریم می توانیم مردی را که در زمان ما قدرتمندترین ذهن را در فناوری معاصر داشت، بهتر بشناسیم.


 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مفهوم اجمالی بورس اوراق بهادار:

کلمه بورس ، یک واقع واژه فرانسوی است که ریشه آن از یک نام یونانی و لغت لاتین بورسا Bursa گرفته شده است. البته ریشه حقیقی آن قدری ناشناخته می باشد. در فرهنگ های معتبر لغت ، در مقابل کلمه بورس ، لفظ [ مبادله] و گاهی هم [مکان مبادله] و هم سیستم مبادله آمده است. در اصطلاح به مفهوم بازار است.

به هرحال اولین بار به این معنی در اروپا و بخصوص در فرانسه بکار رفته است. از نظر اصطلاح اقتصادی ، به نوعی بازار داد و ستد و یا نوعی سیستم خرید و فروش اطلاق می شود که در آن اسناد و اوراق مالی ، پولهای کشورهای مختلف ، طلا ، کالاهای پایه ایی و امثال آن مبادله می شوند. بنابراین گفته می شود : بورس اوراق بهادار ، بورس ارز ، بورس اسناد ، بورس طلا ، بورس نفت ، بورس اتومبیل ،بورس مسکن و ...
پس مفهوم عام بورس از هر نوع مبادله و واسطه مبادله و یا بازار مبادله می باشد

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 مقدمه
ماندگاری درازمدت و رشد و گسترش سازمان­های امروز، در گرو کسب خشنودی مشتریان است از این‌رو مدیریت بازاریابی که متولی این امر خطیر است، نیازمند برخورداری از نگاهی فراگیر و آگاهی گسترده از درون و برون سازمان است.
مدیریت بازار تاکنون هیچگاه به تلاطم سخت و دگرگونی پرشتاب مانند امروز دچار نبوده است، ظهور رسانه­ها و فنون نوین بویژه بازاریابی الکترونیکی، مسامحه در مورد مقررات و محتوای پیام­های تبلیغاتی، بخش­بندی و هدف­یابی در بازار، واقعیت­های تازه بازارهای جهانی و رقابت شدید شرکت­های چند ملیتی، چالش­های عمده­ای هستند که رو در روی روش­های سنتی مدیریت بازار قرار گرفته­اند. از همین رو، مفاهیم و رهیافت­های علمی تدوین­شده همواره دارای کاستی­هایی هستند و این موضوع بویژه در زمینه گردآوری و مدیریت اطلاعات، که پایه و بنیان بازاریابی الکترونیکی است، چشمگیرتر است.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دراین مقاله به منظور ارائه راهکار برای موفقیت مدیران بازاریابی در دستیابی به اهداف نام تجاری(Brand) و همچنین اثربخشی تلاشهایی (از قبیل موضع‌یابی، تبلیغات و …) که در جهت ارتقای ارزش برند. (نام تجاری) صورت می‌گیرد، مفهوم مدیریت نام تجاری در مؤسسات تولیدی را مطرح کرده‌ایم. مدیریت نام تجاری در مجموع تلاش دارد تا با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، برای نام تجاری ایجاد ارزش کند و سپس در جهت حفظ و ارتقای ارزش آن بکوشد. در این مقاله، با دیدگاه بلند‌مدت و راهبردی به ارائه شیوة مدیریت نام تجاری پرداخته‌ایم.
در ابتدا معیارهایی را برای تعریف ارزشهای هسته‌ای نام تجاری و چگونگی خلق یک نام تجاری منسجم ارائه کرده‌ایم و سپس با بیان معیارهایی که مصرف‌کنندگان با آن نام تجاری را ارزیابی می‌کنند، لزوم انجام تحقیقات بازار را خاطر نشان ساخته‌ایم. در این تحقیقات، صفاتی را که مورد توجه مصرف‌کنندگان در مورد هر کدام از معیارها است، شناسایی می‌کنیم و با استفاده از این صفات و درجه‌بندی آنها توسط مصرف‌کنندگان، ارزیابی ذهنی ایشان را از نام تجاری شناسایی کرده و با استفاده از چارچوبی که بر این معیارها استوار است، راهبرد‌هایی متناسب با موقعیتهای مختلف هر نام تجاری ارائه کرده‌ایم. با انتخاب یک راهبرد و اجرای آن نوبت به ارزیابی و ارائه بازخورد برای کنترل و اصلاح می‌رسد. معیارهایی را برای این کار ارائه کرده‌ایم که می‌توانند در ارزیابی عملکرد نام تجاری ما را یاری دهند.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چکیده: یکی از مسائل مهمی که مدیران با آن مواجه اند تصمیم گیری در مورد توزیع کالاست زیرا این تصمیم بر دیگر تصمیمات بازاریابی از جمله قیمت گذاری ، تبلیغات و بسته بندی و... اثر مستقیم دارد. توزیع به زبان ساده به معنای رساندن محصول تولید شده به مصرف کنندگان در زمان و مکان مناسب می باشد. شرکتها اغلب به این عنصر بازاریابی توجه نداشته و برای خود مشکلاتی ایجاد می کنند و زمینه موفقیت رقبا را فراهم می آورند. مدیران باید در انتخاب کانالهای توزیع دقت کنند چون دیگر آمیخته های بازاریابی(محصول ، قیمت ، پیشبرد فروش) کم و بیش قابل تغییر می باشند ولی کانال توزیع زمانی که انتخاب شد به آسانی قابل تغییر نمی باشد.توزیع همواره یکی از مهمترین معضلات سازمانها بوده است. امروزه با اصلاح دیدگاه مدیران و گسترش مسئله توزیع و شاخه¬های آن، مفهوم توزیع فیزیکی و مدیریت بر آن مهمتر می شود. تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، کنترل سطوح خدمات و هزینه و تعادل بین آنها ازجمله وظایف مدیریت توزیع فیزیکی است.

واژگان کلیدی: توزیع، کانال توزیع ، محصول مصرفی، کالای صنعتی
 

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , emodiran.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com